News

Reglement 2017 NL

Post Date: 17/05/2017

Reglement 2017 NL

 

F.B.A.
Reglement
sectie 1/10 Electro
Buggy
De deelnemers aanvaarden dit reglement
en het F.B.A. intern reglement zonder voorbehoud.
Sectievoorzitter
Bart Van Echelpoel
e-offroad@fba-rc.be
Tel: 0032 484 11 90 69

A. TOEGELATEN KLASSES.
- Tweewielaangedreven buggy MODIFIED
- Vierwielaangedreven buggy MODIFIED
B. TECHNISCHE SPECIFICATIES.
B1          De F.B.A. volgt hiervoor de recentste richtlijnen van E.F.R.A.
Deze zijn beschreven in de "minutes" van de laatste EFRA-AGM, EFRA-rondschrijvens en het meest recente E.F.R.A.-Handbook, meer specifiek 1/10th Scale Electric Off Road Cars, Technical Specifications,
bijvoorbeeld wat betreft de gaten in de carrosserie: Appendix 3, punt C5.
Enkel de technische regels worden toegepast!
Andere regels i.v.m. o.a. wedstrijdprocedures en toegelaten categoriën zijn niet van toepassing!
Een kort overzicht:
Maximum lengte 460 mm,
Maximum breedte 250 mm,
Maximum hoogte (te meten met vering volledig ingedrukt) 200 mm,
Minimum gewicht 2wd 1,474 kg
Minimum gewicht 4wd 1,588 kg
Alle gewichten zijn inclusief de personal transponder of hand-out transponder.
Het gebruik van een persoonlijke transponder is verplicht. De organiserende club mag leentransponders voorzien.
Wat betreft het gebruik van Lipo, verwijzen we naar punt I (appendix).
C. SPECIFICATIES BK OFF-ROAD OMLOOP.
C1          Algemeen: zie FBA intern reglement.
C2          De ondergrond moet passend zijn voor OFFROAD races.
Topografie en obstakels moeten in redelijke verhouding tot de schaal      staan.
C3          De omloop is minimum 2,5 meter breed en heeft een minimum lengte van 100 meter.
C4          Het verste punt van de omloop mag maximum 30m van het podium verwijderd zijn.
C5          Start en aankomstlijn goed zichtbaar, dwars over de baan.
C6
ü  De wedstrijdleider beslist hoe en wanneer in de loop van de wedstrijd onderhoud aan het circuit gebeurt.
ü  De wedstrijdleider dient dit wel vooraf te melden in de briefing.
ü  De opeenvolging van de verschillende onderhoudsbeurten dient logisch te zijn en mag het resultaat van de wedstrijd zo min mogelijk beïnvloeden.
C7          De baaninzetplaatsen dienen genummerd te zijn.

D. WEDSTRIJDVERLOOP.
D1          Aantal manches, vlottende, plaats, en reservedatum zijn op de voorbereidende sectievergadering te bepalen.
                Zie appendix.
D2       Organisatoren hoeven geen inschrijvingsgelden terug te betalen bij uitsluiting of indien de race na minimum 2 kwalificatieronden wordt stilgelegd wegens overmacht.
D3          Om 8.30 uur afsluiting inschrijvingen, reeksen opstellen, kleefnummers uitdelen.
Briefing: zie algemeen reglement punt 15.2 (mondeling of schriftelijk).
D4
ü  Training tot minimaal 9:00u.
ü  Eerste start omstreeks 9.30 uur.
ü  Indien zender impound voorzien wordt gebeurt dit tijdens de eerste kwalificatieronde per gereden reeks.
D5
ü  Drie kwalificatiereeksen van 5 minuten plus beperkte tijd om laatste ronde uit te rijden.
ü  Rangschikking of opdeling in "finales" volgens het Efra “Round by Round” systeem.
ü  Dit houdt in: de hoogst geklasseerde rijder in elke “round” krijgt 0 punten, de tweede 2 punten, de derde 3 punten, de vierde 4 punten enz.
ü  Voor elke rijder worden de twee beste resultaten van de drie in aanmerking genomen.
ü  Indien geen 2 complete rounds kunnen voltooid worden, wordt de wedstrijd beschouwd als afgelast en naar de reservedatum verschoven.
ü  Indien slechts 2 “rounds” kunnen voltooid worden, wordt het beste resultaat van elke rijder in aanmerking genomen.
ü  In geval van ex-aequo gaat het voordeel naar de rijder met het hoogste enkele resultaat, bijvoorbeeld 0+4 wint van 2+2.
ü  Indien er hierna nog een ex-aequo bestaat, worden de ronden/tijden van die hoogste enkele resultaten vergeleken, daarna de ronden/tijden van de tweede hoogste resultaten.
ü  Eventuele situaties die niet in dit punt van het reglement vermeld zijn, worden opgelost naar analogie met het Efra-reglement appendix 3, punten 9.4.1; 9.4.2; 9.4.3 enz.
ü  De wedstrijdleiding heeft de mogelijkheid om tot max. 12 piloten in één qualificatieheat te zetten.
ü  Minimum 1 ronde rijden in de schiftingen om in de daguitslag opgenomen te worden.
D6
ü  Finales A, B, C enz. 10 wagens per finale (uitgezonderd de laagste finale).
ü  Duur: 5 minuten plus beperkte tijd voor laatste ronde.
ü  3 finales voor iedereen.
ü  De 2 beste resultaten worden gebruikt om de einduitslag te bepalen (zie ook punt E14).
ü  De winnaar van elke finale krijgt 1 punt, de tweede 2 punten en zo verder tot de tiende die 10 punten krijgt.
ü  Bij een gelijk aantal punten wordt het Efra-systeem toegepast i.p.v. te kijken naar het derde (schrap)resultaat: 1+3 is beter dan 2+2, als er dan nog ex-aequo is, worden de ronden/tijden van die beste punten resultaten vergeleken, als er nog ex-aequo is worden de ronden/tijden van de tweedebeste puntenresultaten vergeleken.
ü  De punten die per manche volgens de einduitslag toegekend worden zijn als volgt:
-          eerste plaats 100 punten,
-          tweede plaats 98 punten,
-          derde plaats 96 punten,
-          vierde plaats 95 punten,
-          vijfde plaats 94 punten, enz.
ü  Niet-deelname geeft 0 punten.
ü  Bij ex-aequo in het eindklassement aan het einde van het seizoen  wordt er gekeken naar het aantal keren dat een rijder 100 punten haalde, dan het aantal keren 98, enz. - de scraps tellen niet mee.
D7          De wagens moeten op eigen kracht over de aankomstlijn komen.
D8          Prijsuitreiking minimum 10 minuten en maximum 45 minuten na het bekendmaken van de einduitslag.

E. WEDSTRIJDPROCEDURES.
E1          De indeling van de heats gebeurt zondagmorgen om 8h30
Bij de eerste wedstrijd dient men voor de reeksindeling rekening te houden met de eindstand van het   vorig jaar.
Bij de volgende wedstrijden dient men rekening te houden met de tussenstand.
                Vanaf de derde wedstrijd wordt er rekening gehouden met 1 schrapresultaat voor de reeksindeling.
Mogelijk van de piloot om zich in een lagere heat te laten indelen
E2          De startprocedure- klanksignaal- zal toegelicht worden tijdens de briefing.
E3          Een "valse" start is NOOIT het startsignaal voor de anderen.
E4          Kwalificaties: Start volgens de "staggered" methode.
E5          Finales: "Formula 1"  of “Le Mans”opstelling. De afstand op de "grid" is min. 1,5m. en max. 2m.
De "pole" binnen- of buitenkant volgens keuze van de houder.
E6
ü  Opeenvolgende STARTS van reeksen gebeuren met een frequentie tussen de 7 en 10 minuten, met minimum 1 uur tussen starts van eenzelfde reeks..
ü  De gekozen tussentijd wordt aangekondigd op de briefing.
ü  Deze moet zo goed mogelijk gerespecteerd worden.
ü  In dat geval dient er dan ook niet gewacht te worden op deelnemers die niet klaar zijn op hun voorziene starttijd.
E7          Wagens die niet tijdig aan de start verschijnen, mogen tot 30 seconden na de officiële start nog vertrekken.
E8
ü  De piloten van de laatste reeks zijn "inzetter" voor de eerste, die van de eerste dan voor de tweede enz.
ü  Zij mogen zich alleen laten vervangen om dwingende redenen.
ü  Alleen rijders als baanpost, of vervangers die FBA-aangesloten zijn.
ü  Fluovest en gesloten schoenen zijn verplicht voor baanposten, bij niet-naleving. zie G3
E9          Inzetters leggen buitengebruik zijnde wagens naast de piste op hun dak en voeren zelf geen herstellingen uit.
Ze zijn aandachtig en reageren snel.
E10        Geen herstellingen op de omloop.
E11        De inrichter mag ten allen tijde technische controles laten, uitvoeren, zonder hiervoor een reden op te geven.
E12        Er wordt onder alle weersomstandigheden gestart, behalve als de omloop onberijdbaar is, bijvoorbeeld zware sneeuwval,
overstroming of onvermijdbare plassen van meer dan 2cm diep, etc...
E13        Indien om voorgaande reden niet van start kan gegaan worden dient de wedstrijd afgelast, en eventueel ontvangen geldsommen
                terugbetaald.
E14
ü  Bij stopzetten van een aangevatte race tijdens de kwalificaties zie punt D2.
ü  Bij stopzetten van een aangevatte race tijdens de finales telt elke finaleronde die volledig gereden is in alle klassen.
ü  Onvolledige finaleronden worden niet in aanmerking genomen voor het eindklassement.
E15        Bij de start van hun reeks of finale gaan de rijders op het podium in volgorde van de nummer op hun auto.
F. INSCHRIJVINGSMODALITEITEN EN BEDRAGEN
F1  TOELATINGSVOORWAARDEN
ü  Een door de FBA uitgereikte vergunning bezitten, zichtbaar op de FBA website (fba-rc.be).
ü  Drie paar verwisselbare kristallen bij zich hebben, of een 2.4 GHz zendsysteem.
ü  Huidig reglement zonder voorbehoud aanvaarden, dit reglement moet aan de clubs gegeven worden voor de eerste wedstrijd.
ü  Om deel te nemen aan het Belgisch kampioenschap is het nodig lid te zijn bij een aangesloten club.
ü  Met een member licentie mag 1 BK naar keuze gereden worden in een club naar keuze.
F2 WIE MAG EEN BK ORGANISEREN
ü  Elke club die door de FBA is erkend.
ü  De club moet minimum twee leden hebben die het voorafgaande jaar aan het BK hebben deelgenomen.
ü  Indien een club door diverse redenen geen BK krijgt, zal ze wel een beschermde wedstrijd krijgen en deze zal dan als test voor een nieuwe aanvraag het jaar daarop dienen.
ü  Beschermde wedstrijd: op die dag mag binnen de sectie geen andere wedstrijd georganiseerd worden.
ü  Indien een club niet administratief in orde is met de sectie of met de FBA zal deze geen BK kunnen inrichten.
F3 INSCHRIJVINGEN
ü  Online inschrijving gebeurt bij voorkeur via GOOGLE of  MYRCM.
ü  Te betalen zaterdag tussen 14:00h en 17:00h, of zondagmorgen voor 8:30h.
ü  Kostprijs inschrijving 10€
G. SANCTIES :
G1. AANMANING:
ü  vooraleer sancties toe te passen wordt een officiële aanmaning gegeven.
ü  De tellingverantwoordelijke neemt nota van naam en feit.
ü  De lijst met aanmaningen en penalisaties wordt na de race aan de sectievoorzitter overgemaakt voor archivering en gebruik bij volgende manches.
G2. EEN RONDE op de betrokken reeks:
ü  ELKE tweede aanmaning voor soortgelijke feiten.
ü  Het niet onmiddellijk binnenbrengen van zender en/of transponder.
ü  Het laten herstellen van de wagen op de omloop.
ü  Het weigeren van voorrang bij het hervatten van de race na rijfout of herstelling.
ü  Elke valse start.
ü  Wagen niet conform het reglement bij controle tijdens qualificaties. Bovendien mag hij niet herstarten voor hij in orde is.
G3. EEN RONDE op het BESTE resultaat:
ü  ELKE derde aanmaning voor soortgelijke feiten.
ü  Niet op de voorziene plaats als baaninzetter bij de start van een reeks of finale.
G4. UITSLUITING en diskwalificatie van de wedstrijd:
ü  ELKE vierde aanmaning, zelfs voor niet analoge feiten.
ü  Zich niet schikken naar de beslissingen van de officieelen.
ü  Drie maal voorbij een zwarte vlag en nog doorrijden zonder in de pits binnen te komen.
ü  Wagen niet conform bij technische controle tijdens de finales.
G5. INTREKKEN LICENTIE:
ü  Zware wandaden van deelnemer of hem vergezellende personen. In dit geval dienen geen voorafgaande verwittigingen gegeven te worden.
ü  Tweemaal in het zelfde kalenderjaar uitgesloten worden volgens G4.
G6. TIJDSPENALISATIE:
ü  De referee(s) of wedstrijdleider kan ook als alternatieve sanctie, al dan niet vergezeld van een aanmaning, een straftijd van 5 tot 30 seconden geven indien hij van oordeel is dat een overtreding beslissend voordeel kan opleveren.
G7. DISCIPLINE.
ü  Referees zijn mensen die toezien op het sportief gedrag (rijgedrag, roepen op het podium, gedrag als baancommissaris,...) van de piloten.
ü  De referees assisteren de wedstrijdleider.
ü  Officiëlen van de FBA kunnen als referee fungeren op uitnodiging van de wedstrijdleider, maar ook andere personen indien zij aanvaard worden door de voorzitter van de sectie.
ü  Zwarte vlag: de wagen zal zo snel mogelijk de omloop verlaten en zich naar de pits begeven .
ü  De wagen mag terug in de race gebracht worden mits goedkeuring van de referee of wedstrijdleider.

H. APPENDIX
Control tyres: van toepassing voor alle aangedreven assen, uiteraard enkel 1/10 buggy banden in maat 2.2inch
2WD buggy Schumacher minispike2 en Proline Blockade
4WD buggy Schumacher minispike2 en Proline Blockade
Verduidelijking: de Schumacher Mini Spike 2 type “Slim” + Wide Stagger Rib (4WD) zijn toegelaten.
ü  Plus LiPo Maximum 7,6 volt nominaal (2S) of LiFe 6,6 volt nominaal (2S) origineel hardcased.
ü  Er zal rekening gehouden worden met eventuele FBA-beslissingen betreffende de veiligheid.
ü  Alle batterijen moeten geladen en gebruikt worden volgens de raadgevingen van de constructeur.
ü  Een connector tussen batterij en regelaar is verplicht.
ü  Voor de afmetingen/ maximum mAh wordt het Efrareglement niet gevolgd.
ü  Een lipo/life moet verplicht geladen worden in CC/CV mode, met een maximum laderinstelling van
ü  8,40/7,40 Volt of 2S.
ü  Bij het laden van LiPo batterijen wordt als extra veiligheidsmaatregel het gebruik van een Liposack aangeraden.
Motoren: geen limiet voor brushed, ook brushless toegelaten volgens Efra-specificaties.
Kalender 2017
23/4     BPT indoor Soignies
21/5     MBV
18/6     MAC Vlijmen
30/7     ORRA
27/8     BPT outdoor Merchtem
24/9     RC@CZ
8/10     reserve
1 vlottende
Aangepast en goedgekeurd op de voorbereidende vergadering van  . december 2016
<< Back to section